Osoby niepełnosprawne od zawsze były wśród z nas, ale do niedawna częściej zamknięte w domach, niż udzielające się w społeczeństwie. Wraz postępem technologii, medycyny i dostępności sprzętu świat stanął otworem również dla nich. Co czeka osobę niepełnosprawną na lotnisku?

Poręcz dla niepełnosprawnych, podjazd, czyli to co zwykle

Miejsca publiczne muszą być dostępne dla osób niepełnosprawnych, a to oznacza spełnienie szeregu wymogów, głównie związanych z budownictwem i wyposażeniem całego wnętrza budynku. Wszystkie drzwi, korytarze i przejścia muszą być na tyle szerokie, żeby osoba na wózku spokojnie się w nich zmieściła. W łazienkach, przy umywalce i toalecie musi być zamontowana poręcz dla niepełnosprawnych. Przy miejscach zmiany poziomu podłogi muszą znajdować się odpowiednie dźwigi lub być wybudowane podjazdy, które umożliwią osobie korzystającej z pomocy przy poruszaniu się bezpieczne przedostanie się z miejsca na miejsce. W okolicy przejść lub miejsc, w których niepełnosprawny przesiada się np. z krzesła na wózek również musi znajdować się poręcz dla niepełnosprawnych, która w razie czego zapewnia możliwość utrzymania równowagi i pewne przeniesienie ciężaru ciała.

Niepełnosprawny na lotnisku ma prawo do asysty.

Kupując bilet dla osoby niepełnosprawnej możemy zgłosić jej specjalne potrzeby. Pamiętajmy jednak, że to linia lotnicza dostaje nasze zgłoszenie, przekazuje je do lotniska i to ono ma zapewnić asystę przed wylotem. Potrzeba pomocy powinna być zgłoszona najpóźniej 48h przed startem, ale nawet gdy dokonujemy zakupu biletów później lub nasza sytuacja się zmieniła, bo np. jednak nie pomoże nam nikt z rodziny, zarówno obsługa samego lotniska, jak i linii lotniczych powinna dołożyć wszelkich starań żeby zapewnić Ci maksymalny komfort podróży. Po przybyciu na lotnisko w okolicy samego wejścia, terminala, czy informacji podróżnych powinny być punkty, w których będą wiedzieli jak pomóc. Na lotnisku zawsze znajduje się specjalny pokój dla osób niepełnosprawnych oraz wózek inwalidzki do ich dyspozycji, dzięki czemu chory może spokojnie zdać swój na bagaż, a przed wylotem korzystać z tego dostępnego na miejscu. Osoba przydzielona asysty może pomóc w przeniesieniu bagażu, wypełnieniu dokumentów, dotarciu o odpowiedniej porze do wyznaczonych punktów, a także podczas wejścia na pokład samolotu. Różne niepełnosprawności mają przypisane odpowiednie kody, które mniej więcej definiują, z czym dany pasażer może mieć problem. Takie rozwiązanie znacząco uławia organizację pracy, a same kody są uniwersalne dla całego świata. Dzięki temu można oczekiwać, że adekwatna pomoc zostanie udzielona w każdym miejscu nawet jeżeli nie porozumiewamy się w języku urzędowym, kraju do którego się udajemy.

Niepełnosprawny na pokładzie samolotu.

Linie lotnicze bardzo przyjaźnie podchodzą do osób niepełnosprawnych chcących odbyć podróż ich liniami. Warto jednak poinformować o swoich potrzebach, bo wtedy już na etapie rezerwacji miejsca mogą dobrać najdogodniejsze dla nas miejsce, np. tak żeby fotel dało się bez problemu położyć, albo możliwie najbliżej toalety itp. Należy jednak pamiętać, że ze względów bezpieczeństwa na pokład samolot może zabrać określoną liczbę osób niepełnosprawnych, co warto wziąć pod uwagę w przypadku gdy planujemy lecieć większą grupą. Kiedy asysta lotniskowa dostarczy pasażera na właściwe miejsce w samolocie, to opiekę nad nim przejmują pracownicy linii lotniczej, z której korzystamy. Co do zasady nie mają oni obowiązku udzielania nam pomocy związanej samoobsługą na pokładzie np. z przejściem z miejsca na miejsce w samolocie lub do toalety, ale poproszeni zwykle nie odmawiają, jeżeli tylko nie mają innych obowiązków do spełnienia.