Polskie banki mają nie tylko najwyższy poziom bezpieczeństwa ekonomicznego w Europie. Stoją również najwyżej w rankingu nowoczesnych rozwiązań – bankowości elektronicznej i mobilnej. Czy zmieniający się obraz tego sektora oznacza kres tradycyjnych instytucji bankowych w Polsce, a raca w banku przestanie być synonimem atrakcyjnego zatrudnienia? Nic na to nie wskazuje – rozwijająca się branża niedługo zacznie poszukiwać chętnych do pracy.

Jeszcze kilkanaście lat temu płatności zbliżeniowe wydawały się szczytem udogodnień, które przyniosło zastosowanie w kartach chipów zamiast pasków magnetycznych. Kilkanaście miesięcy później w tej samej roli widzieliśmy już wchodzące przebojem na rynek telekomunikacyjny smartfony. Dziś normą stają się przelewy BLIK-iem, które nie byłyby możliwe bez porozumienia, na które musiały przystać wszystkie polskie banki.

Praca w banku zmienia swój charakter. Podobnie jak same banki

Przyszłość usług bankowych kształtuje się właśnie dziś. Praca w banku stacjonarnym zmieniła swój charakter, a banki chętnie przenoszą się do sieci, także z powodu redukcji kosztów naziemnej obsługi. Dlatego operacje w internecie kosztują kilkanaście razy mniej niż wynosi prowizja za dokonanie operacji w banku. By zmniejszyć ilość obsługiwanych klientów, przed siedzibami oprócz bankomatów stanęły wpłatomaty – w ten sposób można bez problemu umieścić na koncie np. dzienny utarg. Także konta internetowe znacznie rozszerzyły zakres swojej oferty. To już nie tylko przelewy i zlecenia stałe. Dziś przez internet możemy zawrzeć umowy kredytowe, pożyczkowe, ubezpieczeniowe, założyć lokaty czy wymienić waluty. Co więcej, banki należące do Skarbu Państwa oferują możliwość złożenia wniosku i rozliczenie w rządowych programach, np. 500+ czy Wyprawka Szkolna.

Jeszcze przez długi czas banki nie pozbędą się placówek naziemnych

Czy to znaczy, że praca w banku nie będzie już czekała na nowych chętnych? Wręcz przeciwnie, zmieni się jedynie zakres wykonywanych czynności. Jeszcze długo starsze pokolenie będzie dokonywać wpłat i wypłat na własne konto przy klasycznym okienku (choć coraz rzadziej siedziby banków przypominają urzędy, a coraz częściej aranżowane są na przyjazną przestrzeń). W stacjonarnych siedzibach stale odbywa się bezpośredni kontakt z klientem – operacje, reklamacje, doradztwo: na tym będą się skupiać nowi pracownicy banków. Coraz częściej również praca w banku będzie oznaczała dyżurowanie on-line – porady i odpowiedzi na pytania w internetowej rzeczywistości są na porządku dziennym. Jeśli więc planujesz karierę w bankowości, nie musisz się martwić o brak perspektyw.