Niepełnosprawność w obecnych czasach nie jest już tematem tabu. Coraz więcej osób przestaje czuć się niezręcznie w obecności osoby z niepełnosprawnością. W większości przypadków są oni świadomi w jaki sposób należy zachować się wobec osób niepełnosprawnych. Jednak nie dla każdego sprawa, jest taka łatwa, dlatego niniejszy artykuł ma na celu ukazać, iż dbanie o osoby niepełnosprawne to nie tylko dostosowanie infrastruktury do ich potrzeb (np. uchwyty do łazienki dla niepełnosprawnych), ale także okazanie im odpowiedniego szacunku i komfortu społecznego.

Podstawowe zasady savoir vivre wobec osób niepełnosprawnych

Wśród podstawowych reguł, które mogą ułatwić życie zarówno osobom niepełnosprawnym, jak i pełnosprawnym, którzy nie wiedzą jak się zachować, są:

  • Przed udzieleniem pomocy warto spytać, czy osoba z niepełnosprawnością jej potrzebuje – sam fakt bycia niepełnosprawnym nie jest jednoznaczny, z tym że taka osoba potrzebuje pomocy. W przypadku, gdy znajduje się ona w przyjaznym otoczeniu, przeważnie sama da sobie świetnie radę. Dorośli niepełnosprawni oczekują traktowania ich jak niezależnych ludzi, a pomoc należy oferować jedynie wtedy, kiedy wydaje się, że taka osoba naprawdę może jej potrzebować. Jeśli tak jest, należy najpierw zapytać, a dopiero (w razie potwierdzenia przez osobę niepełnosprawną) zacząć udzielać pomocy.
  • Czasami warto dwa razy pomyśleć przed wyrażeniem swojego zdania – należy zwracać się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do jej towarzysza (pomocnika), czy tłumacza języka migowego. Prowadzenie zwykłej rozmowy z sobą niepełnosprawną jest przyjemne – wystarczy, że będzie ona taka sama jak w przypadku osób pełnosprawnych. Ważne, aby szanować prywatność osoby z niepełnosprawnością. Wypytywanie o jej przypadłość może sprawić, że odniesie ona wrażenie, jakby rozmowa kierowała się w stronę wyłącznie jej niepełnosprawności, a nie w kierunku normalnego człowieka (choć sporo osób niepełnosprawnych nie ma nic przeciwko naturalnej ciekawości dzieci oraz nie krępują się odpowiadać na zadawane pytania).
  • Nie należy robić żadnych założeń – osoby z ograniczoną sprawnością same najlepiej wiedzą co mogą zrobić, a czego nie. Nie należy podejmować, a nie decyzji co do udziału w jakiejkolwiek czynności. W zależności od tego, jak będzie wyglądała konkretna sytuacja, wykluczenie osób niepełnosprawnych z jakiegokolwiek działania na podstawie założeń o ich ograniczeniach może okazać się pogwałceniem ich praw.
  • Uprzejmość to idealna reakcja na prośby osób niepełnosprawnych – w przypadku gdy osoby niepełnosprawne proszą o dokonanie pewnych przystosowań, związanych z ułatwieniem ich funkcjonowania w twojej działalności (np. uchwyty do łazienki dla niepełnosprawnych czy likwidacja progów), nie należy traktować tego jako skargi. Świadczy to o tym, iż czyją się w twoim lokalu na tyle komfortowo, aby mówić o swoich potrzebach. Gdy twoja reakcja będzie pozytywna, z pewnością będą do ciebie wracać i podzielą się ze znajomymi wieścią, iż w tym miejscu zostali dobrze obsłużeni.

Uchwyty do łazienki dla niepełnosprawnych, likwidacja progów – małe rzeczy o ogromnym znaczeniu

Jak już wcześniej wspomniano, są dwa czynniki, które świadczą o okazaniu szacunku osobie niepełnosprawnej. Pierwszym z nich jest odpowiednie zachowanie, drugim natomiast jest (w miarę możliwości) dostosowanie infrastruktury tak, aby osoby z niepełnosprawnością mogły czuć się niezależne. Mowa tutaj przede wszystkim o wszelkiego rodzaju miejscach publicznych, które taka osoba odwiedza (np. restauracje, kina, siłownie czy teatry). W obecnych czasach niepełnosprawność nie jest czymś, czego należy unikać, wręcz przeciwnie, jest czymś, z czym należy się integrować – osoby z ograniczeniami to tacy sami ludzie, jak osoby pełnosprawne.